نمایندگی تعمیر دوربین و لنز نیکون در ایران
تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده ال دوربین

برگشت به صفحه نخست
مقالات

نیکون Z9

 

شاتر تمام الکترونیکی دوربین Nikon Z9

نیکون Z9 هر چیزی را که دوربین های نیکون با قابلیت تعویض لنز از قدیم الایام داشته است حذف کرده است !

  •  پرده شاتر نیکون Z9

دوربین نیکون Z9 به جای باز و بسته شدن پرده فیزیکی برای هر عکس، منحصراً از شاتر الکترونیکی خود استفاده می کند.

کرکره های الکترونیکی فناوری جدیدی برای شرکت نیکون نیستند، اما این فناوری از زمان تولید تا همین الان، مدام بحث برانگیز بوده است.

البته لازم به ذکر است که استفاده از شاتر مکانیکی برای برخی موضوعات خاص،  ضروری می‌باشد.

 

  •  سرعت بازخوانی شاتر الکترونیکی نیکون Z9

سؤالی که اینجا مطرح است این است که چه موردی موجب انتخاب شاتر الکترونیکی بجای شاتر مکانیکی می‌شود؟ پاسخ «سرعت خواندن» است.

وقتی سرعت شاتر یک شاتر مکانیکی را بسیار سریع می‌کنیم ( مثلاً 1/4000 ثانیه ) با هر شات ، هر پیکسل فقط برای یک چهار هزارم ثانیه دنیای بیرون را می بیند که در این حالت همه پیکسل ها نمی‌توانند به طور همزمان در معرض نور قرار گیرند.

تنهادر چند مدل انگشت شمار از دوربین‌های بسیار تخصصی سینمایی و عکاسی نجومی می‌توان سنسوری یافت که با چنین سرعتی بتواند همه‌ی پیکسل‌ها را در معرض تماس با نور قرار دهد.

در عوض، با یک شاتر الکترونیکی معمولی، برخی از پیکسل‌ها زودتر از سایرین در معرض دید قرار می‌گیرند، حتی اگر همه آن‌ها مدت زمان یکسانی از نور را دریافت کنند. آخرین پیکسل ممکن است تا حد زیادی دیرتر از اولین پیکسل، شاید 1/15 ثانیه دیرتر در معرض نمایش قرار گیرد. این عدد ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما این تفاوت کافی است  تا یک سوژه با حرکت سریع هنگام عکس برداری بتواند در مکان متفاوتی باشد.

 

این تفاوتِ زمانی، باعث تاری حرکت نمی‌شود (تاری حرکت با توجه به حرکت انجمادی و اینکه هر پیکسل فقط برای 1/4000 ثانیه در معرض دید قرار می‌گیرد). بلکه باعث انحنای سوژه می‌شود که به این مورد به عنوان شاتر غلتکی شناخته می‌شود.

نمونه ای از شاتر غلتکی را در تصویر زیر مشاهده کنید :

 

 

عکس فوق نمونه‌ای از شاتر غلتکی می‌باشد که البته با دوربین نیکون Z9 گرفته نشده است. شاتر غلتکی باعث می‌شود اشیایی که به سرعت حرکت می‌کنند، در عکس با انحنای غیر واقعی نمایش داده شوند، حتی اگر در ظاهر کاملاً واضح و بدون تاری نمایش داده شوند.

 

مشکل دوم شاترهای الکترونیکی این است که این شاترها عمدتاً در هنگام عکاسی از نور مصنوعی نیز دچار مشکل شوند .

منبع نور مصنوعی که به شاترهای الکتریکی می‌خورد بایستی تابشی «پیوسته» داشته باشد یا در صورت سوسو زدن، همانند شمع «بسیار کند» سوسو بزند ،اما اگر منبع نور مصنوعی این چنین نباشد و با فرکانس بالا (مانند اکثر نورهای مصنوعی) سوسو بزند، در عکس راه‌راه‌های تیره و روشنی پدیدار می‌شود که دلیلش نقصان این نوع شاترها در برابر نور مصنوعی با فرکانس بالاست.

برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید:

 

 

این تصویر نیز با عکس دوربین Z9 گرفته نشده است! سایه های بزرگ در اینجا ناشی از شاتر الکترونیکی روی یک دوربین با سرعت خوانش کند است که با نورهای مصنوعی به سرعت سوسو می‌زند.

 

به این دلیل است که در گذشته، استفاده از شاتر مکانیکی را بسیار توصیه می‌کردند و زیرا در اکثر مواقع حرکت سریع سوژه ها یا نورهای مصنوعی در عکس‌های شما وجود داشت. 

شرکت ایده‌آل دوربین  (که گردآوری این مقاله را به عهده داشته است)  در تعمیر شاتر دوربین های نیکون نیز در ایران یکه تاز است

آیا این  معنی این است که نیکون در حذف شاتر مکانیکی Z9 اشتباه کرده است؟ ما نیز در ابتدا نگران این مسأله بودیم، اما واقعیت بسیار چشمگیر است. برای مثال، تصویر زیر توسط دوربین نیکون Z9 از همان فن با حداکثر سرعت ثبت شده است :

 

ما به شما قول می‌دهیم که این فن با سرعت بسیار بالایی در حال چرخیدن است اما به لطف پرده های الکترونیکی نیکون Z9 شما از دیدن آن محروم شده اید .

 

نیکون چگونه توانست چنین نتیجه خوبی را با یک شاتر الکترونیکی به دست آورد؟ همه اینها به دلیل سرعت بالای خواندن Z9 است. برخلاف اکثر دوربین‌های دیگر موجود در بازار، شاتر الکترونیکی Z9 دارای سرعت بازخوانی سریع 270/1 ثانیه است (با تشکر از جیم کاسون برای آزمایش‌های دقیقش که این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد).

همچنین در نیکون Z9 باندینگ نور مصنوعی مشکل کمی وجود دارد و تشخیص خودکار منبع نور 50 هرتز و 60 هرتز در تجربه ما بی عیب و نقص عمل می کند. برای انواع خاص نور مصنوعی، از نسخه 2.10 سفت‌افزار، می‌توانید حتی به صورت دستی سرعت شاتر Z9 را با کسری از ثانیه (تا 96/1 توقف نوری) تنظیم کنید تا سوسو زدن را از بین ببرید.

 

در نتیجه، نیکون Z9 دارای حداقل مشکلات ناشی از حذف پرده مکانیکی شاتر است. این یک رویکرد غیرمتعارف است، اما ما فکر می‌کنیم انتخاب کاملا مناسبی برای این دوربین بود.

 

 

بال زنبور در اینجا تنها موردی است که در شاتر Nikon Z9 مشاهده می‌شود - و یک دوربین  DSLR نیز آن را در اینجا نشان می‌دهد. (فقط به سرعت شاتر 8000/1 ثانیه نگاه کنید، با این حال بال های زنبور به قدری سریع حرکت می کنند که هنوز تار هستند!)

 

صداهای شاتر نیکون Z9

از آنجایی که دوربین Z9 پرده شاتر مکانیکی ندارد، ویژگی جالبی دارد که یک دوربین کاملا بی صدا است ،  من از سکوت برای عکاسی از مناظر اهمیتی نمی‌دهم، اما برخی از عکاسان این موضوع را در مورد Z9 می‌پسندند، و برخی دیگر ممکن است آن را نگران‌ کننده بدانند.

به همین دلیل است که به طور پیش فرض با نیکون Z9 هر بار که عکسی گرفته می شود، صدای شاتر کم و بی صدا را از طریق بلندگوهای خود پخش می کند. این صدای اطمینان‌ بخشی است که به عکاسان اجازه می‌دهد تا سرعت شاتر و سرعت انفجار دوربین را با گوش خود به صورت مستقیم تعیین کنند (اگرچه صدا با 30 کلیک در ثانیه حداکثر می‌شود). شما همچنین می‌توانید در بخش تنظیمات دوربین نیکون Z9   زیر و بم صدا را تنظیم کنید.

 

نیکون حتی امکان اضافه کردن صداهای منحصربه‌فرد به شاتر Z9 را در به‌روزرسانی‌های سفت‌افزاری آتی خود ، مانند میو و ووف، به اشتراک گذاشته است. این یک ترفند است و Z9 ممکن است هرگز در وهله اول به آن دست پیدا نکند. اما شاید برخی از عکاسان حیوانات خانگی و عکاسان کودک وجود داشته باشند که این موضوع به جلب توجه سوژه کمک چشم گیری می کند!

 

تایید تصویری به عنوان عکس گرفته شده است

یکی دیگر از ویژگی های شاتر کاملا الکترونیکی این است که منظره یاب و ال سی دی Z9 هر بار که عکس می گیرید، لزوما تاریک نمی شود. همانطور که قبلا در مورد این مسأله بحث کردیم، تا زمانی که سرعت شاتر شما بیشتر از 6/1 ثانیه باشد و در منوی تصویربرداری ، «مشاهده همه در حالت پیوسته» را انتخاب کرده باشید، هیچ کدام را نخواهید دید.

این یک ویژگی دیگر  است که برخی از عکاسان آن را دوست خواهند داشت (عکاسان ورزشی و حیات وحش) و ممکن است برای دیگران نگران کننده باشد. اگر ترجیح می‌دهید، نیکون به شما اجازه می‌دهد تا هر بار که عکسی را می‌گیرید، صفحه Z9 را برای مدت کوتاهی سیاه کند  یا یک خط نازک و سیاه در اطراف منظره یاب LCD چشمک بزند.

 

 

پرده محافظ در برابر گرد و غبار سنسور

از آنجایی که دوربین‌های بدون آینه نسبت به دوربین‌های DSLR حسگر دوربین نوردهی بیشتری دارند، طبق تجربه من، ذرات گرد و غبار ناخواسته را سریع‌تر جمع می‌کنند. برخی از دوربین های بدون آینه، از جمله بسیاری از دوربین های Canon EOS R، این مشکل را با بستن پرده مکانیکی شاتر هر بار که لنز برداشته می شود، حل می کنند. این یک راه حل عالی برای یک مشکل آزاردهنده است که البته، نیکون Z9 فاقد پرده شاتر است.

به همین دلیل بسیار خوشحال شدم که نیکون یک پرده محافظ سنسور اختصاصی به Z9 اضافه کرده است ! آنها به راحتی می توانستند از این هزینه صرف نظر کنند، اما در عوض، Z9 دارای یک پوشش بسیار محکم برای محافظت از سنسور است. البته، تغییر لنز در شرایط گرد و غبار هنوز هم چیزی است که ما سعی می کنیم از آن اجتناب کنیم. اما حداقل با Z9، وقتی لنز را عوض می کنید هیچ گرد و غباری روی سنسور یا روی پرده شاتر نمی‌نشیند!

 

پرده محافظ در برابر گرد و غبار سنسور

 

پرده محافظت از گرد و غبار سنسور نیکون Z9 هنگام درگیر شدن

 

نتیجه

در مجموع، ما تصمیم نیکون برای حذف شاتر مکانیکی در Z9 را تحسین می کنیم و امیدواریم در آینده شاهد همین موضوع در سایر دوربین های نیکون نیز باشیم. با این حال، سرعت خواندن سریع Z9 (که فقط به لطف طراحی سنسور CMOS  دوربین امکان‌پذیر است) موفق شده است . اگر نیکون نتواند در آینده به سرعت بازخوانی Z9 در دوربین‌های دیگر نزدیک شود، چاره‌ای جز افزودن یک پرده شاتر مکانیکی به آن دوربین‌ها نخواهد داشت.

 

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی و تعمیرگاه دوربین عکاسی نیکون