نمایندگی تعمیر دوربین و لنز نیکون در ایران
تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده ال دوربین

برگشت به صفحه نخست
مقالات

استفاده از تله کانورتور های نیکون سری Z برای عکاسی از فواصل دورتر

تله کانورتور چیست ؟

تله کانورتور ابزاری است که به کاربر ( عکاس ) اجازه می دهد تا فاصله کانونی ظاهری لنز خود را افزایش دهد و حالت زوم تله فتو بیشتری را در یک لنز به وجود می آورد .

به طور کلی ، تله کانورتور یک عدسی با بزرگنمایی بیشتر است که در فاصله میان لنز و بدنه دوربین نصب می شود . تله کانورتور های یک وسیله جانبی بسیار جذاب برای عکاسان طبیعت و حیات وحش به شمار می آیند زیرا با استفاده از آنها هر عکاس قادر خواهد بود تا فواصل دورتری را تحت پوشش لنز خود قرار دهد و در فاصله مطمئن تری نسبت به سوژه های بسیار حساس خود قرار بگیرد .

تعمیر دوربین نیکون

در حالت عادی ، لنز های پرایم واید انگل و یا حتی لنز های زوم با تله کانورتور ها سازگاری ندارند زیرا وظیفه اصلی تله کانورتورها افزایش طول فاصله کانونی یک لنز است و این عملکرد در رابطه با لنز های پرایم به سختی قابل انجام می باشد .

یک تله کانورتور ابزاری مقرون به صرفه برای عکاسی از فواصل دورتر بدون نیاز به خرید یک لنز سوپر تله گران قیمت تر است و از این روی ؛ این ابزار جانبی عکاسی ، به مقدار زیادی مورد استقبال عکاسان حرفه ای قرار می گیرد .

نمایندگی تعمیر دوربین نیکون

کمپانی نیکون تله کانورتور هایی با بزرگنمایی 1.4x و 2x را به طور خاص برای استفاده به همراه دوربین های میرورلس سری Z طراحی نموده است . این تله کانورتور ها  Z Teleconverter TC-1.4x و Z Teleconverter TC-2.0x نام دارند.

این تله کانورتور های NIKKOR Z با تمامی دوربین های سری Z  یعنی دوربین های Z 5, Z 6, Z 7 و Z 50 سازگار می باشند و لنز NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S نیز به طور ذاتی از سازگاری کامل با این محصولات برخوردار است . در حالت تله فتو ، تله کانورتور 2.0x دستیابی به فاصله کانونی 400mm را امکان پذیر می نماید و تله کانورتور 1.4x به شما اجازه می دهد تا نهایتا به فاصله کانونی معادل با 280mm دسترسی پیدا کنید .

تعمیر دوربین نیکون نمایندگی تعمیر دوربین نیکون

آیا باید از یک تله کانورتور استفاده نمود ؟

استفاده از تله کانورتور  ها با شرایط و مزایای مخصوص به خود همراه می باشد و در برای استفاده از آنها ، برخی از شرایط ویژه را نیز مورد توجه باید قرار داد .

از جمله مزیت های تله کانورتور ها به کاهش هزینه ها و حجم بدنه نسبتا کوچک آنها باید اشاره نمود . اما در هر صورت کم شدن ورودی نور و کاهش سرعت لنز به همراه از دست رفتن بخشی از حالت شارپ تصویر را نیز باید مورد توجه قرار دهیم . علاوه بر این ؛ برخی از لنز های تله فتو با تله کانورتور های نیکون سازگار نیستند .

نمایندگی تعمیر دوربین نیکون

تله کانورتور های TC-2.0x با کاهش عمق میدان دید به میزان 50 درصد و تله کانورتور TC-1.4x با کاهش عمق میدان به میزان 30 درصد مقداری از حالت های افت کیفیت تصویر را جبران می نماید . در این دو مدل ، عدد دیافراگم لنز به میزان 1و 2 استاپ ورودی نور را کاهش می دهند .

البته این تله کانورتور ها با برخورداری از سازگاری کامل با سیستم های میرورلس سری Z تعداد پیکسل تصویر را حفظ نموده ، و عملکرد های سیستم اتوفوکوس و استابیلایزر داخلی دوربین را نیز در سطح مطلوبی نگه میدارند .

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین - نمایندگی تعمیر دوربین نیکون