نمایندگی تعمیر دوربین و لنز نیکون در ایران
تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده ال دوربین

برگشت به صفحه نخست
مقالات

بررسی ویژگی های آداپتور لنز نیکون FTZ II

آداپتور لنز نسخه FTZ

کمپانی نیکون به همراه دوربین جدید نیکون Nikon Z9 از یک آداپتور لنز نسخه FTZ نیز رونمایی نموده و آنرا Nikon FTZ II نامگذاری کرده است. این آداپتور جدید در مقایسه با مدل قدیمیتر هیچ گزینه اضافه ای را ارایه نمی دهد اما در هر صورت اگر شما تمایل دارید تا از دوربین های میرورلس نیکون Z5, Z6 , Z7 در مجموعه تجهیزات خود استفاده کنید ، به کار گیری یک آداپتور لنز جدید ، ضرورت چندان جدی برای شما به وجود نمی آورد اما در هر صورت برای استفاده از یک دوربین جدید مثل نیکون Nikon Z9 ، استفاده از آداپتور FTZ II یک گزینه بسیار عالی برای شما به شمار خواهد آمد.

تعمیر دوربین و لنز نیکون

آداپتور جدید FTZ II نیز همانند مدل قدیمیتر برای استفاده از لنز های ساخته شده با مانت DSLR به همراه دوربین های سری Z می باشد . البته این آداپتور قادر به پشتیبانی از تمامی لنز های ساخت نیکون نیست اما بنا بر اعلام کمپانی ، در زمان به کارگیری آن شما می توانید 360 لنز مانت F را به همراه یک دوربین سری Z استفاده کنید. از این میان تعداد 90 مدل لنز با AF , AE, VR کامل قابل استفاده خواهند بود. آداپتور FTZ II هیچ گزینه ای برای ارایه یک موتور اتوفوکوس به صورت داخلی ندارد و ازاین روی لنز های قدیمی فاقد موتور فوکوس را فقط در حالت فوکوس دستی به همراه آن می توان استفاده نمود.

تعمیر دوربین و لنز نیکون

در مقایسه با مدل قدیمی تر ، آداپتور جدید FTZ II کمی باریکتر است و با دارا بودن وزنی در حدود 125 گرم ، در حدود 10 گرم سبکتر از مدل قدیمی می باشد. همچنین این آداپتور فاقد صفحه مانت مخصوص برای قرار گیری بر روی سه پایه می باشد.

تعمیر دوربین و لنز نیکون

طول بدنه آداپتور لنز FTZ II در حدود 30 میلیمتر است و زمانی که از آن به همراه لنز های بزرگ نیکون مثل یک لنز سوپ تله فتو استفاده می کنید ،‌به ندرت متوجه افزایش طول یا وزن لنز بر روی بدنه دوربین خواهید شد. اما در زمان استفاده از لنز های کوچکتر مثل AF-S 50mm F1.8 بدنه بزرگ آداپتور که در قسمت جلو دوربین میرورلس قرار می گیرد ، به صورت واضح و آشکار قابل مشاهده خواهد بود.

تعمیر دوربین و لنز نیکون

یکی از مشکلات اصلی آداپتور اورجینال FTZ نیکوم این بود که  برخی از مردم واقعاً اندازه آن را دوست نداشتند، اما در هر صورت در مدل قدیمی تر وجود صفحه اتصال بر روی سه پایه یک مزیت چشمگیر به شمار می آمد. در آن مدل  بسیاری از مردم از نداشتن موتور AF داخلی برای پشتیبانی از لنز AF-D ناراحت بودند، اما مدل جدید  FTZ II نیز تغییر در این حالت به وجود نمی آورد و متأسفانه، به نظر می‌رسد که نیکون علاقه‌ای به اضافه کردن این گزینه در مدل های جدیدتر هم ندارد.

تعمیر دوربین و لنز نیکون

حقیقت این است که آداپتور FTZ اصلی فقط برای برخی از لنزها بهتر از دیگران کار می کند. FTZ II ساده‌تر و کوچک‌تر است، که برخی از عکاسان ذاتاً آن را ترجیح می‌دهند و مخصوصاً برای دارندگان Z9، یک گزینه بسیار بهتر به شمار می آید.

 

در مدل قدیمی FTZ در دست نگه داشتن دوربین به همراه آداپتور وصل شده به آن کمی مشکل به نظر می رسید و به خصوص زمانی که شما می خواستید وزن بدنه لنز و دوربین را در یک حالت متعادل حفظ کنید ، صفحه اتصال بر سه پایه که در قسمت زیر آداپتور قرار دارد ، مشکلاتی را برای در دست قرار دادن لنز و بدنه دوربین به وجود می آورد . در مدل جدید FTZ II این مشکل به طور کامل برطرف شده است و اکنون در دست نگه داشتن لنز و دوربین به همراه این آداپتور آسانتر می باشد.

تعمیر دوربین و لنز نیکون

و نکته پایانی  - این قانع‌کننده‌ترین دلیل برای خرید FTZ II به جای اصلی است. برای کاربران دوربین های میرورلس فول فریم نیکون ، مدل قدیمی تر FTZ نیز دقیقاً همین عملکردها  را ارائه می‌کند و دقیقاً همان قیمت را دارد. اما اگر به تازگی قصد خرید یک دوربین و لنز نو را دارید این حق انتخاب برای شما وجود دارد و احتمالاً FTZ II را به خاطر اندازه کمی کوچک‌تر و وزن کمتر آن انتخاب خواهید نمود .

تهیه و تنظیم : ایده آل دوربین ( نمایندگی تعمیر دوربین و لنز نیکون در ایران )