نمایندگی تعمیر دوربین و لنز نیکون در ایران
تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده ال دوربین

برگشت به صفحه نخست
مقالات

بررسی دوربین نیکون Z f، دوربینی زیبا و قدرتمند

مقاله‌ی حاضر به قلم آندراج وانچک (Ondřej Vachek) عکاس معروف جمهوری چک است و این عکاس یکی از عکاسانی است که کمپانی نیکون برای بررسی‌های نهایی دوربین‌های جدیدش به نظر آن‌ها استناد می‌کند. 
در این مقاله وانچک به بررسی دوربین جدید Zf نیکون پرداخته است که در سایت رسمی اف‌استاپ بازنشر گردیده است:

 

زیبا و قدرتمند: ما نقد و بررسی دوربین نیکون Z را انجام می‌دهیم

در این مرور، به بررسی جزئیات و ویژگی‌های دوربین نیکون Z می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم تصمیم بهتری برای خرید خود بگیرید. این دوربین با طراحی زیبا و قابلیت‌های قدرتمند خود، یک گزینه جذاب برای علاقمندان به عکاسی است. ما این محصول را به اصول SEO نیز تطبیق داده‌ایم تا مطالب مرتبط با جستجوهای شما را بهترین شکل ممکن ارائه دهیم.


ظاهر بیرونی زیبا

دوربین جدید نیکون Z f، الهام گرفته از دوربین‌های آنالوگ کلاسیک نیکون دهه 80، به ویژه مدل FM2 است. این الهام‌گیری قابل مشاهده‌تر در مدل Z fc نیز بوده است که با بازخوردهای مختلفی مواجه شده است. برخی از افراد از آن لذت می‌برند، در حالی که برخی دیگر نمی‌توانند آن را تحمل کنند. بسیاری از علاقمندان به عکاسی از حس زندگی گذشته دستگاه لذت می‌برند، در حالی که برخی احساس می‌کنند که دوربین به نظر رختخوابی و پلاستیکی می‌آید، با اینکه در واقع بدنه آن از آلیاژ منیزیوم ساخته شده است. من به یاد دارم که زمانی که مدل Z fc معرفی شد، عاشق آن شدم، تنها به دلیل کمبود یک انتخاب مناسب از لنزهای DX برای آن، ناراحت شدم.

خب، در دنیای FX دوربین‌های بدون آینه با مونت Z، هیچ خطری از این جهت وجود ندارد و به عنوان یک افزونه خوشمزه، دوربین فول‌فریم نیکون Z f احساس رختخوابی و پلاستیکی نمی‌کند. دوباره بدنه آن از آلیاژ منیزیوم ساخته شده است، اما کمی بزرگتر، سنگین‌تر و جلبکی‌تر است. احساس می‌شود که در دست شما بیشتر به عنوان یک دوربین حرفه‌ای است. دیال‌ها از جنس پلاستیک نیستند، بلکه از برنج ساخته شده‌اند که به معنای زمانی است که کمی پاتینا ظاهر شده، فقط زیباتر خواهند شد. دوربین دستگاه گریپ مشخصی ندارد به جز یک برآمدگی کوچک در سمت جلو که در حقیقت تقریباً هیچ کمکی به شما در نگه‌داشتن بدنه به خوبی نمی‌کند. من با کمبود گریپ در مدل Z fc مشکلی نداشتم، چرا که آن دوربین نسبتاً سبک و آسان برای نگه‌داشتن بود. با این حال، Z f همراه با یکی از لنزهای فلزی نیکون f/1.8 تا حدودی سنگین می‌شود و نگه‌داشتن آن با یک دست به راحتی انجام نمی‌شود. پیشنهاد نیکون برای ارائه یک افزونه گریپ رایگان از نظر من منطقی است.

 دوربین بسیار زیبا است و همچنین لنزهای ویژه نیز. اگرچه اگر لنزهای ویژه از جنس پلاستیک نبودند و احساس ارزانی و رختخوابی نداشتند، عالی می‌شد. حتی یک حلقه دیافراگم می‌توانست تفاوت قابل توجهی ایجاد کند.

کنترل‌ها در حد زیادی همانند کنترل‌های دوربین APS-C Z fc باقی مانده‌اند، شامل انتخابی محدود از دکمه‌های قابل تنظیم، یک دکمه جهت‌نما بسیار نرم برای انتخاب نقطه فوکوس، دیال‌های اختصاصی برای ISO، سرعت شاتر و اصلاح نور، و یک سوئیچ PSAM هستند. یک ویژگی جدید نیز وجود دارد و آن سوئیچ مخصوص سیاه و سفید است که زیر دیال سرعت شاتر مخفی شده است. دکمه شاتر حالا یک مهره برای دوستداران شاتر نرم دارد. هیچ چیزی در دوربین نیست که جلوی شما را از گرفتن یک عکس بگیرد. کنترل‌ها ساده و آسان برای فهم هستند اگر تاکنون یک دوربین فیلم دستی داشته باشید. هر بار که آن را برای عکاسی بیرون می‌آوردم، می‌دانستم کجا برسم و چه چیزی را تنظیم کنم. تنها انتقاد من این است که دیال ISO قابلیت اتوماتیک ندارد. تنها راه برای تغییر بین حالت اتوماتیک و دستی ISO، وارد منو شدن یا نقشه‌برداری یکی از دکمه‌های کمیاب برای کنترل ISO در حالت نگه‌داشتن آن است که باعث از کار افتادن دیال اختصاصی می‌شود که این امر مایوس‌آور است.
صفحه نمایش عقب دوربین همان مکانیزم تکان‌پذیر و چرخشی را ارائه می‌دهد که در Z30 یا Z fc وجود دارد. بسیاری از عکاسان، شامل خودم، طرفدار این روش استفاده از صفحه نمایش نیستند. با این حال، من درک می‌کنم که میل به قابلیت کامل مخفی کردن صفحه و عدم حواس‌پرتی به آن چیزی است که جلب توجه می‌کند. یکی از بهترین ویژگی‌های Z f، ویوفایندر است. با رزولوشن مناسب 3.69 میلیون پیکسل و بزرگنمایی 0.8x، آن روشن، واضح و سریع است. دهانه چشم گرد همانند آنچه در Z8 و Z9 استفاده شده است، اجازه عالی برای عکاسی افقی یا عمودی را فراهم می‌کند.

 دیال‌های زیبای برنجی که با گذر زمان تنها زیباتر خواهند شد.


در درون نیز واقعاً قدرت‌مند استت
وقتی به طراحی دوربین می‌پردازیم، همیشه دو بازیکن اصلی وجود دارند که نحوه عملکرد دوربین را مشخص می‌کنند. پردازنده و سنسور. و نیکون می‌داند که تعادل کلیدی است. انتخاب استفاده از همان سنسور عالی Z6/Z6 II به اضافه پردازنده قدرتمند بسیار Z8/Z9، دوربین را در جایگاه مناسبی برای اجرای قابل اعتماد فوکوس اتوماتیک، قابلیت‌های نور کم بی‌نظیر و قیمت مناسب قرار داده است. بسیاری از کاربران نیکون با سنسور این دوربین آشنا هستند. قابلیت‌های بالای ISO آن به خوبی شناخته شده‌اند و همچنین با حفظ یک دامنه دینامیک مناسب و بازتولید رنگ بیش از حد مناسب.

بطور طبیعی، دوربین رنگ‌های سنتی نیکون را ضبط می‌کند، که به معنای تنها تاکید بر رنگ‌های طبیعی است و به سمت طیف گرم‌تر، همانند سلیقه‌های کاربران کنن، یا به سمت رنگ‌های سردتر که کاربران سونی به آن اعتقاد دارند، کج نمی‌شود. سبزها معمولاً در زمان عکس‌برداری از گیاهان یکم بیشتر برجسته هستند، اما علم رنگ به شدت مهم نیست برای یک عکاس حرفه‌ای که راه خود را در ویرایشگر raw می‌شناسد. می‌توانم ببینم چطور این دوربین ممکن است برای یک علاقه‌مند به فوجیفیلم به نظر بیاید اگر تنها یک نوع تنظیمات JPEG و یا ارثی وجود داشته باشد. اگر تنها نیکون توافقی برای ایجاد شبیه‌سازی‌های فیلمی بر مبنای موجودی خود با یک شرکت مانند کوداک انجام دهد که فوجیفیلم از حق کپی‌رایت برخوردار نیست، این موضوع می‌توانست دوربین Nikon Z f را به یک رقیب جدی در مقابل پیشنهادهای فوجی فیلم تبدیل کند.

بله، دوربین‌های امروزی اغلب دارای رزولوشن‌های بالاتر از میزان 30 یا حتی 40 مگاپیکسل هستند، اما همه نمی‌توانند واقعاً از این اعداد بهره‌مند شوند، بی‌خیال اینکه نیاز واقعی به آن‌ها داشته باشند یا خیر. 24 مگاپیکسل برای اکثر عکاسان کاملاً کافی است و تعادل مناسبی بین جزئیات کافی بدون فدا کردن عملکرد در نور کم، فضای ذخیره‌سازی و نیازهای پردازش در مرحله پس‌انتقال فراهم می‌کند. با یک فایل 24 مگاپیکسلی، به راحتی می‌توانید تا اندازه A2 چاپ کنید و حتی بیشتر، که متاسفانه بسیاری این کار را انجام نمی‌دهند. بنابراین، قرار دادن یک سنسور با رزولوشن بالاتر و هزینه‌برتر در یک بدنه مانند این، تا حد زیادی با معایب همراه خواهد بود. من از نیکون به خاطر تمسک به یک اندازه فایل محافظانه‌تر تشکر می‌کنم.

 همه چیزی که نیاز دارید با یک نگاه، بدون نیاز به چرخاندن صفحه به سمت بیرون.

 

یک Z8 مینی یا  Z6 2.5 ؟

من دوربین نیکون Z8 را یک نسخه کوچک از Z9 نامیده‌ام با توجه به قابلیت‌هایش. حالا که وقت کافی برای آزمون عملکرد فوکوس خود دوربین نیکون Z f را داشته‌ام، احساس اطمینان می‌کنم که می‌توانم دوربین را یکی از دو نام اصلی این فصل بنامم. پردازنده جدید EXPEED 7 در زمینه پیگیری، شناسایی و سرعت جلب تصاویر کار سنگینی انجام می‌دهد. این نشان می‌دهد که سنسور داده‌های کافی را ارائه می‌دهد و تنها نیاز به یک پردازنده سریع برای تطابق با آن است. البته این با Z9 یا Z8 برابر نیست به دلیل سنسورهای استک شده آن‌ها با سرعت خواندن کمی بیشتر، اما بهبود قابل توجهی نسبت به Z6 II یا Z7 II است. من به طور کامل می‌توانستم به تصاویر فوکوس بر روی سوژه و قابلیت دوربین برای تطابق با حرکت سوژه اعتماد کنم. تعداد زیادی از تصاویر خارج از فوکوس بسیار پایین بود. می‌توانم آن را با دوربین‌هایی مانند Sony a7R V یا Canon R6 Mark II مقایسه کنم و نتوانم برنده را در چنین مسابقه‌ای اعلام کنم. کلمات قوی، من می‌دانم، اما دوربین نیکون Z f واقعاً عملکرد خوبی داشته است. حتی وظیفه‌های ساده‌ای مانند فوکوس بر روی چشمی که توسط چند رشته مو مخفی شده‌است برای دوربین هیچ مشکلی ایجاد نکرد. معمولاً دوربین‌ها تمایل دارند که بر روی موها فوکوس کنند.


بله، شما اشتباه نمی‌کنید : MicroSD
زمانی که اولین بار برگه مشخصات را دیدم، یک خنده‌ی قاطع زدم. یک بدنه دوربین حرفه‌ای از یک شیار کارت MicroSD به عنوان یک پشتیبان برای کارت اصلی SD استفاده می‌کند؟ این ممکن نیست. خب، اما است و بعد از مدتی استفاده، حالا متوجه شدم. در موارد زیادی دیدم که دوربین را مورد بررسی قرار داده‌ام و تنها به دلیل ارائه یک شیار کارت و عدم امکان پشتیبانی از آن، به آن انتقاد مطرح کردم. البته MicroSD از ایده‌آل خیلی دور است اما یک جایگزین بهتر از عدم داشتن هیچ پشتیبانی است، و با توجه به میزان فضایی که در داخل بدنه دوربین صرفه‌جویی می‌شود، خوشحالم که نیکون این گزینه را انتخاب کرده است. این فضای ذخیره‌شده امکان استفاده از یک باتری EN-EL15C در اندازه کامل را فراهم می‌کند که زندگی را به مراتب آسان‌تر نسبت به باتری کوچکتر EN-EL25 در دوربین نیکون Z fc می‌کند. من به راحتی می‌توانستم بیش از هزار عکس را با یک شارژ بگیرم بدون اینکه به کابل USB-C دست بزنم.


این سنسور را در دوربین اصلی Z6 و Z6 II دیده‌ایم. امروز همچنان یک انتخاب عالی است.

 

به نظر نمی‌آید، اما می‌تواند ویدئوی قوی ضبط کند.

من می‌فهمم که صفحه چرخان برای ولاگرها و یوتیوبرها جذاب است. بنابراین، منطقی است که مشخصات ویدیویی مناسبی نیز در بدنه دوربین وجود داشته باشد. ویدیوهای 10 بیتی با فرمت N-Log در کیفیت 4K به معنای دسترسی به فضای کافی برای اکثر ویدیوگرافرهاست. و نیازی به نگرانی درباره سرعت کارت حافظه نیست. بیت‌ریت حداکثر تقریباً 340 مگابیت بر ثانیه است، به این معنا که نیازی به کارت SDXC با سرعت بیشتر از V60 نیست. شکاف کارت حافظه از نوع UHS-II است و سرعت‌های تا V90 را پشتیبانی می‌کند، بنابراین نیازی به کارت‌های گران‌قیمت نوع CFExpress هم نیست.

 

چه موردی از این دوربین مورد پسند من است؟

خوب، با وجود اینکه چقدر از طراحی، نگاه کلاسیک و دیال‌های برنجی لذت بردم، بخش موردعلاقه من از دوربین ترکیب سنسور 24 مگاپیکسلی با پردازنده EXPEED 7 است. دوربین سریع، به طور قابل اعتماد سریع، به خوبی پیگیری می‌کند و فایل‌های زیبایی تولید می‌کند. با ترکیب با یویوفایندر دلپذیر، ساختار ویژه و شیار کارت حافظه دوتایی، می‌توانم تصور کنم این دوربین را برای کارهای مستندسازی، عروسی و/یا عکاسی خیابانی استفاده کنم، زیرا نه احساس می‌شود مزاحمت‌آور و نه ترسناک برای سوژه‌های شما می‌شود، به عنوان یک Z8 یا Z9 بزرگ‌تر و حجیم‌تر می‌شود.

فونت کلاسیک مورد استفاده در FM2 با لوگوی مدرن Z f به نظر درست می‌آید.

 

چه موردی از این دوربین مورد پسند من نیست؟
تا به حال واقعاً از عدم وجود یک دسته در دوربین شکایت نکردم، از زمانی که با دوربین Pentax KM سابقه‌ای داشتم، از تمامی مدل‌های X-Pro از Fujifilm، رنج‌فایندرهای Leica تا Nikon Z fc. اما عکس‌برداری با Z f به نظر نمی‌آمد که بدون گریپ انجام شود، به خصوص به دلیل اینکه بدنه با یک لنز f/1.8 فول‌فریم به خوبی سنگین می‌شود و تنها بر انگشت انگشتان مخالفان شما که مکانی برای اتکا به پشت دوربین ندارد، اعتماد به نفس نمی‌آورد. مطمئناً کسی در نهایت یک گریپ نگین داغون را به مانند آنچه روی دوربین‌های Fujifilm X-Tx دیده‌ایم، ایجاد خواهد کرد که می‌تواند تجربه را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.


سرگرم‌کننده در استفاده، قابلیت‌های بالا و لذت برای نگاه کردن.

دوربین نیکون Z f به طور کلی یک دوربین واقعاً عالی است. نه تنها زیباست بلکه از نظر جزئیات ثبت‌شده، دقت رنگ، نسبت سیگنال به نویز و عملکرد فوکوس از طریق واقعاً قابل توجه است. یویوفایندر دقت و بزرگنمایی فوق‌العاده ارائه می‌دهد در حالی که دیال‌های مکانیکی به شما اجازه می‌دهند در هر لحظه به طور کامل در کنترل نور بمانید. اگر تنها سیگما لنزهای سری I-Series خود را با بدنه‌ها و حلقه دیافراگم‌های فلزی‌اش را منتشر کرده بود. این‌ها به طور کامل به دوربین می‌پیوستند. امیدوار می‌شود.