نمایندگی تعمیر دوربین و لنز نیکون در ایران
تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده ال دوربین

برگشت به صفحه نخست
مقالات

ایزو خودکار چیست و چه کاربردی دارد ؟

نوردهی در عکاسی به سه متغیر بستگی دارد: دیافراگم ، سرعت شاتر و ISO.

در زمان های گذشته و برای عکاسانی که از دوربین های آنالوگ و فیلمی استفاده می کردند  ، مقدار های دیافراگم و سرعت شاتر از هر فریم به فریم دیگر  تغییر می کرد  ، اما در هر صورت مقدار تنظیم ایزو همیشه یک عامل  ثابت بود .

اکنون در دوره عکاسی با دوربین های دیجیتال  ,  نه تنها می توانید سرعت شاتر و دیافراگم را با هر تصویر تغییر دهید ، بلکه می توانید ISO را نیز در هر زمان بر اساس نظر خود تغییر دهید. این یک امکان بسیار عالی و راحت  است که شما در شرایط وجود نور کافی ؛ عکاسی خود را بدون وقفه انجام دهید . مانند زمانی که از داخل خانه به خارج می روید ، یا اگر آسمان تا حدودی ابری است ، یا اگر در سایه ها عکاسی میکنید و سپس به  محلی با تابش نور خورشید می روید ؛ ایزو دوربین به صورت خودکار قابل تنظیم است  .

نوردهی در عکاسی

کمپانی نیکون در دوربین های پشرفته و جدید خود ؛ این امکان را برای شما فراهم می کند که در زمان های تغییر نور با ایزو خودکار عکس بگیرید. ایزو خودکار به شما امکان می دهد حداکثر و بالاترین مقدار  ISO را که در هنگام عکسبرداری به آن نیاز دارید را  ، تعیین کنید. در واقع شما  "سقف"و بالاترین عدد قابل تنظیم  را برای ISO تنظیم می کنید ، و از این روی  اگر در هنگام  عکاسی شما نور به طور مداوم در حال تغییر باشد ، دوربین می تواند به طور خودکار ISO را بدون نیاز به دخالت شما ؛  تنظیم کند.

در طول زمان استفاده از ایزو خودکار ؛ حداکثر مقدار آن از بالاترین حالت در سقف تعیین شده فراتر نمی رود و به همین ترتیب ، اگر نور روشن تر شود ، ISO دوربین به طور خودکار پایین می آید.

تعمیر دوربین نیکون - نمایندگی تعمیر دوربین نیکون

با خودکار کردن افزایش / کاهش ISO ، می توانید بیشتر روی موضوع و سوژه مورد عکاسی  خود تمرکز کنید و در مورد نوردهی و تنظیمات آن نگرانی نداشته باشید .

 

به عنوان مثال  شما در حال عکاسی از یک میهمانی در محیط داخلی و محیط بیرون از منزل هستید .  در این شرایط  مجبور خواهید بود تا مرتباً از نور کم به نور زیاد و یا از مناطق بدون سایه به  مناطق سایه دار در فضای بیرون حرکت کنید.

در این شرایط به حای آنکه وقت و زمان خود را برای تنظیمات نوردهی اختصاص دهید ؛ با استفاده از ویژگی کنترل ایزو به صورت خودکار ؛ تنها سرعت شاتر و دیافراگم را در اختیار بگیرید. با توجه به کتحرک یا ثابت بودن سوژه ؛ سرعت شاتر را تنظیم کنید و برای به دست آوردن بهترین عمق میدان , تنظیمات دیافراگم خود را کنترل کنید .

تعمیر دوربین نیکون - نمایندگی تعمیر دوربین نیکون

 با استفاده از این امکان ؛  با کم شدن نور ، دوربین ایزو خود را افزایش می دهد تا بهترین حالت نوردهی را در سریعترین زمان ممکن به دست آورد . افزایش مقدار ایزو ؛ در نهایت تا بالاترین عددی است که از سوی شما تعیین شده و از آن فراتر نخواهد رفت . همچنین با زیاد شدن نور ؛ دوربین مقدار ایزو را کاهش می دهد تا نوردهی همچنان در وضعیت استاندارد باقی بماند.

در زمان استفاده از تنظیمات ایزو خودکار ؛  شما همچنین می توانید حداقل سرعت شاتر را در جایی که این "پرش" به ISO بالاتر رخ می دهد  را نیز  تنظیم کنید.

 به عنوان مثال اگر تصویر می کنید تا در سرعت شاتر 60/1 ثانیه و کمتر از آن دچار لرزش دوربین خواهید شد ؛ این عدد را به عنوان پایین ترین مقدار سرعت شاتر تنظیم کنید تا در طول زمان عکاسی با ایزو خودکار ؛ سرعت شاتر دوربین از این حالت کمتر نشود  .

اگر  می خواهید احتمال لرزش دوربین را به حداقل برسانید — سپس حداقل سرعت شاتر را روی 1/250 ثانیه تنظیم کنید. ویژگی Auto ISO به دوربین می گوید که نور را بر اساس تغییرات موجود در محیط تغییر دهد . با کم شدن نور صحنه ، مقدار دیافراگم کاهش می یابد تا نور بیشتری به خود بگیرد تا از به دست آوردن نوردهی به صورت صحیح اطمینان حاصل شود. وقتی به "حداقل" سرعت شاتر تنظیم شده دست می یابد  ، برای حفظ  حالت نوردهی صحیح  ؛ ایزو دوربین افزایش می یابد.

 

حالت ایزو خودکار در تمامی دوربین های جدید نیکون وجود داشته و به کاربر اجازه می دهد تا بدون نیاز به فکر کردن در رابطه با حالت های مختلف نوردهی ؛ تنها به ترکیب بندی و بهترین حالت سوژه خود تمرکز نماید.

 

تعمیر دوربین نیکون

نمایندگی تعمیر دوربین نیکون