نمایندگی تعمیر دوربین و لنز نیکون در ایران
تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده ال دوربین

برگشت به صفحه نخست
مقالات

نکاتی برای عکاسی از صحنه های نورپردازی در تعطیلات

 

ریسه های نور دار و مجسمه های نورانی که در زمان های عید سال نو و برخی از مراسم های مهم در سطح شهر ها کار گذاشته می شوند صحنه های بسیار جذابی را در زمان های شب ایحاد می کنند و  حتی عکسبرداری از آنها نیز امری سرگرم کننده به نظر می رسد . به خصوص در زمان های نزدیک به سال نو ؛ انواع مختلفی از مجسمه های نورانی و رشته های نور وجود دارند که جذابیت های خاصی را ایجاد می کنند .

 

با کمی گشت و گذار در سطح شهر و یا در زمان های پرسه زدن در پارک ها و مناطق تفریحی و یا حتی در پاساژ ها و فروشگاه های بزرگ ؛ تعداد زیادی از صحنه ها و سوژه های مناسب برای عکاسی از لامپها ؛ مجسمه ها و ریسه های نوردار را می توان پیدا کرد و در این مطلب برخی از نکات ساده ای را اشاره می کنیم که به شما اجازه می دهند تا عکاسی از این صحنه های جذاب را به آسانی انجام دهید .

برای اطمینان از اینکه پس زمینه در صحنه شما قابل مشاهده و در معرض دید است ، هنگام غروب خورشید عکس بگیرید. این زمان به شما اجازه می دهد که چراغ ها درخشان و روشن را به خوبی در تصویر خود منعکس کنید؛ اما شما همچنین می توانید نور محیط را در صحنه قرار داده  و پس زمینه را نیز به خوبی مشاهده کنید.

اگر سه پایه دارید از آن استفاده کنید اما اگر ندارید نیز با کمی مهارت و توانایی در زمان عکاسی , مشکلی به وجود نخواهد آمد . به راحتی لرزش گیر VR را روی دوربینهای نیکون بدون آینه سری Z یا DSLR با لنز VR روشن کنید.این گزینه به شما این امکان را می دهد تا دوربین را با سرعت شاتر به آرامی کنترل کنید و بتوانید درخشش لامپ های روشن را به تصویر بکشید و همچنان تصویر کاملا واضح را نیز به دست آورید .

 

استفاده از سرعت شاتر کمی آهسته در زمان عکاسی از لامپ ها ، ریسه ها و حتی تابلوهای نور دار ؛ به شما اجازه می دهد تا حالت درخشش و تنالیته گرم این نور ها را به خوبی به تصویر بکشید.

برای عکاسی از مجسمه های نورانی و تابلو های نوردار در زمان شب ، از فلش خود استفاده نکنید. در صورت استفاده از فلاش ، نور لامپ ها را از بین می برید.

به دست آوردن درخشش و حالت تنالیته گرم رنگ نور ها دارای اهمیت زیادی است و تنها در صورتی می توان از فلاش پر کننده در این شرایط استفاده نمود که سوژه اصلی مورد عکاسی شما از جنس لامپ و نور ساخته نشده باشد . در این حالت استفاده از فلاش پرکننده دوربین ؛ کمی نور به سوژه افزوده و موجب افزایش رنگ و درخشش آن خواهد شد .

ISO را افزایش دهید. ممکن است بخواهید ISO را افزایش دهید تا بتوانید از سرعت شاتر و دیافراگم ترکیبی که می خواهید برای جلوه ای که دنبال می کنید استفاده کنید. این مورد را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

حالت ستاره ای ایجاد کنید .

 

 استفاده از دیافراگم کوچک ، مانند f / 16 یا f / 22 هنگام عکاسی از نقاط کوچک روشن ، باعث می شود که آن چراغ ها مانند ستاره های کوچک باشند.

 

از دیافراگم بسیار باز یا "لنز سریع" برای جدا کردن سوژه اصلی از پس زمینه استفاده کنید. اگر از یک سوژه (یک شی یا شکل کاراکتر) عکاسی می کنید و می خواهید آن را از پس زمینه ای کاملاً آشفته جدا کنید ، از دیافراگم باز همچون f / 1.8 ، f / 2.8 یا حتی f / 4 استفاده کنید . روی موضوع خود تمرکز کنید و پس زمینه از کانون توجه خارج خواهد شد. میزان تاری فوکوس یا بوکه به دیافراگم مورد استفاده شما بستگی دارد. هرچه دیافراگم بیشتر باشد ، تاری یا بوکه بیشتر می شود.

استفاده از فوکوس دستی لنز نیز یکی از راهکارهای خلاقانه دراین شرایط است . لنز و دوربین خود را در وضعیت فوکوس دستی قرار دهید و به آسانی حلقه فوکوس لنز را بچرخانید تا وضوح مورد نظر خود را به دست آورید . با استفاده ازاین شیوه نیز ؛ بوکه های مطلوبی را از نورهای موجود در پس زمینه می توان به دست آورد .

 

یکی دیگر از تکنیک های خلاقانه ای که می توانید هنگام عکاسی از نورپردازی های موجود در محیط  استفاده کنید ، استفاده از تکنیک های زوم لنز در هنگام نوردهی به دوربین است. دوربین را روی مود عکاسی با اولویت شاتر یا مود تنظیمات دستی تنظیم کنید تا بتوانید مدت زمان شاتر را کنترل کنید و سرعت شاتر را در حدود 15/1 ثانیه یا کندتر انتخاب نمایید .

 

برای تنظیم میزان رنگ تصاویر ، وایت بالانس دوربین خود را به خوبی تنظیم کنید. به خصوص هنگام عکاسی از رشته های قدیمی چراغ های تعطیلات ، که از لامپ های تنگستن (این نماد لامپ است) برای رنگ گرمتر استفاده می کنند تنظیم وایت بالانس اهمیت زیادی دارد .

 

تهیه و تنظیم : نمایندگی تعمیر دوربین نیکون