نمایندگی تعمیر دوربین و لنز نیکون در ایران
تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده ال دوربین

برگشت به صفحه نخست
مقالات

روش استفاده از مود نورسنجی Highlight-weighted metering در دوربین نیکون

 

مود نورسنجی Highlight-weighted metering یکی از جدیدترین مود های نورسنجی موجود در دوربین های DSLR نیکون است که دوربین در حالت استفاده از آن از ارزیابی و بررسی هایلایت های موجود در تصویر برای سنجش حالت صحیح نوردهی استفاده نموده و با استفاده از این شیوه نوردهی بیش از اندازه در نواحی بسیار روشن تصویر جلوگیری می کند .

دوربین های DSLR جدید و پیشرفته نیکون از مود نورسنجی Highlight-weighted metering حتی برای نوردهی به سوژه های بسیار متحرک و یا در زمان های نورپردازی با نورهای نقطه ای و نورهای رنگی نیز استفاده می کنند. 

مود نورسنجی Highlight-weighted metering یک گزینه بسیار عالی برای عکاسی از لباس عروس ؛ عکاسی از صحنه های تئاتر و نمایش و یا هر یک از شرایطی است که نورپردازی در وضعیت نامرتبی بوده و پس زمینه سوژه بسیار تاریکتر از خود سوژه می باشد .

در هر یک از دوربین های حرفه ای یا نیمه حرفه ای ساخت نیکون ؛ برای انتخاب مود نورسنجی highlight-weighted metering تنها کافی است تا دکمه مود های نورسنجی روی بدنه دوربین را فشار داده و همزمان با پایین نگه داشتن آن دایل اصلی دوربین را چرخانده و و آیکون مربوط به این حالت از نورسنجی را انتخاب کنید .

سوژه های دارای حرکت

اگر چه حالت نورسنجی spot metering یک ناحیه انتخاب شده را هدف نورسنجی خود قرار می دهد اما در هر صورت در زمان عکاسی از سوژه های دارای حرکت ؛ انجام نورسنجی با استفاده از این مود کمی دشوار خواهد بود . گزینه نورسنجی Matrix metering نیز به متعادل نمودن حالت نوردهی در تمام بخش های کادر تصویر اقدام می کند و در زمان استفاده از آن هایلایت های موجود در کادر ممکن است بسیار پر نور شده و یا اصطلاحا بسوزند . در زمان استفاده از گزینه نورسنجی Matrix metering شما ممکن است به طور مداوم به استفاده از گزینه جبران نوردهی نیز نیاز داشته باشید .

در مقابل در زمان استفاده از گزینه highlight-weighted metering دوربین به صورت خودکار هایلایت های موجود در کادر تصویر را تشخیص داده و برای به دست آوردن بهترین حالت نوردهی ؛ آنها را مورد ارزیابی قرار می دهد .

در این تصویر از مود نورسنجی Matrix Metering استفاده شده است و همانگونه که دیده می شود هایلایت ها دارای نور بیش از اندازه ای می باشند .

در این تصویر از مود نورسنجی Highlight Weighted Metering استفاده شده است و در این شرایط نوردهی در قسمت هایلایت ها به درستی صورت پذیرفته است .

رنگهای یکنواخت ؛ نورهای رنگی

برای جلوگیری از نوردهی بیش از اندازه ؛ حالت نورسنجی Highlight-weighted metering حتی در نواحی دارای هایلایت شدید ، رنگ نورهای موجود در صحنه را نیز مورد ارزیابی و محاسبه قرار می دهد .

گزینه های نورسنجی Matrix و spot ، در مواجهه با صحنه های دارای نورهای رنگی و یا حالت های رنگی یکنواخت ؛ باعث بسیار پرنورتر شدن هایلایت های می شوند . اما در هر صورت گزینه نورسنجی Highlight-weighted metering رنگ نور موجود در هایلایت ها را بررسی می کند و ازاین روی از پرنورتر دیده شدن هایلات های رنگ دار نیز جلوگیری  می کند .

در زمان عکاسی با دوربین های حرفه ای نیکون استفاده از گزینه نورسنجی Highlight-weighted یکی از اولویت های قابل انتخاب برای عکاسی از صحنه های دارای هایلایت شدید است . به همراه آن از گزینه جبران نوردهی برای کاهش حالت های سوخته شدن هایلایت ها نیز می توان استفاده نمود.

صحنه های چالش برانگیز

در زمان عکاسی از یک سوژه کم نور با پس زمینه بسیار روشن در صورت استفاده از گزینه نورسنجی highlight-weighted  ؛ حالت نوردهی براساس نورموجود در پس زمینه تنظیم می شود و سوژه اصلی همچنان در حالت تاریک باقی می ماند . این گزینه حتی برای عکاسی از سوژه های ضد نور شده نیز قابل استفاده است اما به هر روی گزینه نورسنجی matrix metering یک گزینه ایده آل برای شرایطی است که تمایل دارید تا سوژه اصلی بهترین حالت نوردهی را به دست آورد .

زمانی که یک نور بسیار قوی در درون کادر تصویر وجود دارد ، دوربین این نور را به عنوان یک هایلایت بسیار قوی شناخته و سوژه را در وضعیت کم نور قرار می دهد . در این شرایط استفاده از گزینه نورسنجی Matrix meteringبرای به دست آوردن نتایج بهتر ؛ توصیه می شود .

در صورت نیاز ؛ از گزینه Active D-Lighting به همراه مود نورسنجی highlight-weighted برای روشن تر نمودن سایه ها و کاهش حالت های کنتراست تصویر می توان استفاده نمود .

 

تهیه و تنظیم : نمایندگی تعمیر دوربین نیکون