نمایندگی تعمیر دوربین و لنز نیکون در ایران
تعمیرگاه مرکزی دوربین / ایده ال دوربین

برگشت به صفحه نخست
مقالات

بررسی مود و سیستم اتوفوکوس در دوربین های نیکون سری Z

سیستم اتوفوکوس دوربین های نیکون سری Z با سیستم اتوفوکوس موجود در دوربین های DSLR نیکون متفاوت است . در دوربینهای DSLR ، در زمان استفاده از سیستم اتوفوکوس در ویزور اپتیکال ؛ از حالت اتوفوکوس تشخیص فاز بر روی یک سنسور مجزا در درون بدنه دوربین استفاده می شود.

 

 در حالت عکاسی با صفحه نمایش دوربین های DSLR نیکون ، از سنسور اصلی دوربین برای اتوفوکوس تشخیص کنتراست استفاده می گردد .دوربین های میرورلس نیکون در سری Z از سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز و اتوفوکوس تشخیص کنتراست به طور مستقیم بر روی سنسور اصلی دوربین استفاده می شود .

سیستم اتوفوکوس دوربین های نیکون سری Z

دوربین نیکون Z7 دارای سیستم اتوفوکوس 493 نقطه ای است که 435 عدد از آنها برای فیلمبرداری نیز استفاده می شوند .

 

دوربین نیکون Z6 دارای یک سیستم اتوفوکوس 273 نقطه ای است که 231 عدد از آنها برای فیلمبرداری نیز استفاده می شوند .

 

یکی دیگر از تفاوت های موجود میان سیستم اتوفوکوس دوربین ها در این است که اصولا دوربین های فول فریم میرورلس نیکون ؛ دارای اتوفوکوس مدرنتری هستند . در ادامه این مطلب به صورت مختصر ؛ مود های اتوفوکوس موجود در دوربین های میرورلس فول فریم سری Z نیکون را مورد بررسی وارزیابی قرار می دهیم .

273 نقطه ای

مود های اتوفوکوس در دوربین های نیکون سری Z

Pinpoint AF : از این مود برای عکاسی از سوژه های ثابت استفاده می شود . فوکوس تک نقطه ای بر روی یک نقطه مشخص در کادر تصویر امکان پذیر می باشد .

Single Point AF (AF-S) : ازاین مود برای انجام فوکوس دقیق بر روی یک سوژه ثابت استفاده می شود.

Dynamic Area AF (AF-C) : از این مود برای انجام فوکوس بر سوژه های دارای حرکت یا ثابت که موقعیت دقیقی در کادر تصویر ندارند ؛ استفاده می شود .

Wide Area AF (S) : از این مود برای عکاسی از سوژه های ثابت یا دارای حرکت که  کادر بندی با فوکوس تک نقطه ای بر روی آنها دشوار است ؛ استفاده می شود .

Auto Area AF  : ( حالت تشخیص چهره غیر فعال ) از این مود در زمانی باید استفاده نمود که چهره سوژه ثابت یا دارای حرکت ؛ در اولویت قرار ندارد .

Auto Area AF : ( استفاده از حالت تعقیب سوژه ) از این مود تنها برای عکاسی از سوژه های دارای حرکت استفاده می شود . ( در زمان عکاسی از سوژه های پرتره , حالت تشخیص چهره فعال است )

 حالت تشخیص چهره

در هر دو سیستم Nikon DSLR و دوربین های بدون آینه نیکون ؛ از مود  AF-S برای سوژه های ثابت ،و از مود اتوفوکوس  AF-C برای سوژه های متحرک استفاده می شود.

هر دو گروه از دوربین های میرورلس و DSLR دارای یک مود فوکوس AF-F برای فیلمبرداری و مود MF  ( فوکوس دستی) هستند ، در هر یک از این مود ها عکاس این امکان را می یابد تا قابلیت های فوکوس دوربین خود را به صورت دستی کنترل کند .  دوربین های سری Z  نیکون همچنین AF-C را برای فیلم برداری نیز ارائه می دهند.

 

از آنجا که دوربین های سری Z دارای منظره یاب الکترونیکی EVF  هستند ، در واقع می توانید از ویزور  برای ترکیب بندی و فیلمبرداری استفاده کنید ، و این در حالی است که در زمان استفاده از دوربین های  DSLR تنها راه برای فیلمبرداری از طریق Live View  امکان پذیراست.

در طول زمان فیلمبرداری با دوربین های نیکون سری Z ، می توانید از Single Point AF ، Wide Area (S) یا Wide Area (L) یا Auto Area AF و همچنین AF-F یا AF-C استفاده کنید.

 

در راهنمای پیوست ، توضیحات کاملی در مورد اینکه هر یک از حالتهای فوکوس برای چه کاری طراحی شده و حالت پیشنهادی چیست ، برای نوع سوژه های عکاسی که می خواهید عکاسی کنید ، نحوه کار و حالت های سازگار DSLR خواهید یافت.

 

تهیه و تنظیم : نمایندگی تعمیر دوربین نیکون